A mai médiaáradatban óriási a nyomás, hogy csak egy farok légy, aki nem áll másból, mint e nemes szervből, egy autóból meg egyéb apróbb fogyasztási alkotóelemekből. Ez nem női hatás, hogy miért e tendencia, hisz a nők sem csak pina, rengeteg szín, értelem, kreativitás lakozik sokukban, amit első látásra nem is sejtenél. Tehát nem lehet azt mondani, hogy női nyomásra történik. Sookkal inkább női hatásnak álcázott gazdasági érdekekről beszélhetünk.
Valószínűbb, hogy az önmagunk, érdekeink fel-nem-vállalása tükrét látjuk. Ugyan minden ember egy önálló, teljesen különböző személyiség, saját vágyakkal, akarattal, még is van egy tömeg-hatás, ami láthatatlanul vagy kimondva azt sulykolja, hogy mintakövető légy. Állj be a sorba, vegyél ilyen autót, olyan ruhát vagy hol nyaralj. Trendeket szabnak meg, társítva hozzá stílust. Ha alaposabban magadba nézel, milyen hatással van rád egy-egy reklám, észreveheted, hogy ritkán tudsz 100%-osan azonosulni annak üzenetével, ritkán tapasztalod a talált-süllyedt érzést. Az esetek többségében kettős hatás ér. Egyik annak érzése, ami természetesen találkozik igényeiddel, vágyaiddal, ez jó, erősít, mert találtál valamit, ami passzol hozzád. A másik fele már nem annyira jó. Ez a rész az, amilyen Te nem vagy, mégis tudatodat akarja formálni, hogy más légy. Hogy hozzáadj magadhoz valamit, amire nincs szükséged. De lásd, hogy egy másik ember akarata érvényesül emögött - többnyire az alkotóé és/vagy a képviselt szervezeté, cégé, annak vezetőié. Évek múltával egyszer csak elkezd szembeötlővé válni számodra, hogy hova lett a régi éned, amelyik boldogabb volt, nem cseszte el a dolgokat, most meg...hiába vagy trendi, valahogy nem olyan jók a dolgok.
Nem véletlen, hogy nem vagyunk egyformák, hogy ahány ember, annyi féle személyiség vagyunk összetettségünkben. Botor dolog - s egyben ránk, egyénekre veszélyes is - , hogy tudományosan ezt lebontják építőköveire, majd az alapján kategorizálják az embereket. Erre épülnek a reklám trendek. De vegyük észre, hogy ettől még egy-egy célcsoport tagjai nem egyformák.
Miért Neked mondom ezt el ? Mert nem várható, hogy a trend mechanizmus megszűnik vagy megváltozik, mivel a mögöttes érdekek sem fognak. Amit tehetsz, az határaidon belül van, önmagadon van még hatalmad, az a Tiéd még mindig - trendek ellenére is. Szerencsére.
Ha megtanulod elválasztani a neked jól eső hatást és a téged eredetiségedben átformálni akarót egymástól, akkor már félig megmenekültél, akkor kezdesz élni igazán.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Gitta81 2011.02.04. 17:21:12
Látom több bejegyzést is írtál. Újságíró vagy?
Mr. Waszabi 2011.02.04. 17:35:38
Informatikával foglalkozom. Hétköznapi ember vagyok, aki éli az életét, dolgozik, és közben megírja gondolatait, verseit. Amint látod a blog és ez a bejegyzés is féléves, de eleddig nem itt írtam, hanem egy társkereső oldalon. Most van itt az ideje, hogy itt írjak, úgy érzem.