Úgy látszik, a tőzsdei grafikonok hullámvasútja kissé összerázta a miniszterelnök fejében az agyhúgyköveket. Ki kéne vetetni gyorsan, mielőtt nagyobb bajt okoznak.
Minden ország legfőbb hatalomgyakorlója az állama. Az állam igazgatási szervein, hatóságain keresztül irányítja és szabályozza az országban élő, tevékenykedők életének folyását. De. Alapvetően nem termel, állít elő új értéket, érték többletet meg pláne nem. (Lehetnek tulajdonában termelőcégek, de az esetben sem az állam állít elő értéket, hanem a cégek, amelyek azért piaci elven működnek többnyire. Muszáj nekik, ha nem akarnak elszigetelődni. Vannak cégek, amelyek olyan monopóliumot birtokolnak, amiben az egész világon nincs versenytársuk, nekik lehetnek saját szabályaik, mint egy politikai akarat. De ilyen nálunk nincsen. Mondjuk a Gazprom lehet ilyen.) Adót, vámot szed, ezekből finanszírozza feladatait. Ez régi dolog már, évezredek óta szokása ez királyságoknak, köztársaságoknak, szóval köze nincs a piacgazdasághoz.
Ha egy ország gazdasága piacgazdaság - mely ez idő szerint még mindig a legtermelékenyebb és leghatékonyabb modell - , amely vállalkozások és a benne dolgozók által előállított termékek és szolgáltatások értékesítésére épül, akkor értelemszerű, hogy a gazdaság elszegényítése a szereplők extrém adóztatásával tovább zsugorítja annak termelékenységét, akadályozza működését. Az állami vezetőknek ugyan lehet ragaszkodnia a kommunizmusban megszokott államcentrikus gondolkodásmódhoz, azonban nem árt figyelembe venni, hogy az már megbukott korábban, tehát nem volt helyes a gondolkodásmód sem, amire épült. Merthogy azért bukott meg, ugye. Vö. kinai állam piaci alapon működteti államkapitalizmusát, amely nem is annyira állam kapitalizmus. De a gazdasági folyamatokba nem avatkozik be. Ezt is lássuk azért, amikor vigyázó szemeinket Pekingre vetjük, nehogy figyelmetlenségünkben a rossz ujjunkat nyaljuk meg az elhunyt végbelében való kotorászás után, mint az egyszeri patológus hallgató.
Szumma szeminárium, kevéssé valószínű, hogy az állam, amely nem végez termelést, nem állít elő profitot, sem kockázatot nem vállal, esetleg jobban tudná kamatoztatni a beléje fektetett pénzt, mint a piaci szereplők. Suszter maradjon a kaptafánál. Merthogy nem tud kamatot fizetni, nem állítja elő annak fedezetét. Az adóbevételekből fizetett állampapírhozam nem értéktöbblet előállításból származik, csak a pénz átpumpálása egyik adózó zsebéből a másikéba, abszolúte improduktív módon, miközben a kettő közötti differenciát az államigazgatás feléli. Ettől remélni - vagy legalább is ráhazudni - , hogy ez majd gazdasági fellendülést hoz, nos, enyhén szólva is bődületes marhaság.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.