HTML

Férfi blog

"Ahol mindenki ugyanúgy gondolkodik, ott senki nem gondolkodik nagyon." /Walter Lippmann/ Emberek vagyunk. A férfiak is. Gondolnak, éreznek, az autókon, nőkön kívül ezernyi más dologra is. Ennek szeretnék itt hangot adni.

Friss topikok

  • Hozzászólok: Szerencsetlen szomoru csalodott ember. Sosem lesz neked igazi szerelmed. Csak egy pina. Illatos. ... (2019.08.21. 19:18) Már csak a punci... - avagy, mi kell a férfinak?
  • legeslegujabbkor: Sajnos az emberiség csapong. Hol a hülyeség uralkodik, hol az ész kerekedik felül. Ne add fel (2019.07.11. 22:21) Nem is tudom, mit írjak...
  • Mr. Waszabi: Jézus! Most, így ennyi idő után újra olvasva tűnik fel, hogy legalább a felét n nem írtam meg akko... (2019.07.11. 19:36) Szemlélek
  • Mr. Waszabi: @Mia and me: ja, vagy úgy. Én kérek elnézést a Microsoft és a LinuxMint fejlesztői, illetve a Dell... (2019.07.03. 04:53) Isten demokrata
  • Mia and me (törölt): @desw: navégre valaki ezt is leírta hogy a 70-95 között születettekkel fizettetik ki az összes edd... (2019.03.07. 15:39) Nyugdíjpara

Linkblog

2011.12.24. 09:31 Mr. Waszabi

Apámról

A Karácsony a szeretet ünnepe. Nem is ünnepe, inkább alkalma, egy kiemelt alkalom rá.

Régen infantilisnak éreztem, általában felőrölték a külsőségek, a "mit kell csinálni" típusú ténykedések, vásárlás, ki, mit akar, hogy legyen, rokonok s hasonlók. De valahogy, a világ elvadulásával, felpörgésével ez is egy szigetté vált, menedékké, ahol megpihenhet az ember - lélekben.

Pár éve már, hogy egyik szülém sem él. Most már hiányoznak. Ma reggel apám jutott eszembe. Magányosan élt élete végén. Iparos ember volt, kisvállalkozó, egyedül dolgozott. Ennek megfelelően beoszthatta saját idejét, félretehette a munkát, amikor akarta, elmehetett vásárolni vagy a postára vagy meglátogathatta egy-egy barátját. Persze a gondokkal is egyedül kellett megbirkóznia.

Hogy szavamat ne felejtsem, tegnap le kellett mennem a piacra, savanyú káposztáért. Gondoltam gyalog megyek, gyorsabb lesz, mert biztosan iszonyúan sokan lesznek a városban. Gödöllőn élek, szép város, de a városközpont már régóta élhetetlen, megközelíthetetlen. Ugye, nem mindenki a királyi kastélyban lakik itt sem:) A távolságok nagyok, mondjuk a budapestiekhez képest, parkolóhely meg nincs vagy is nagyon kevés. Olyan kevés, hogy itt szombaton is fizetni kell érte, de még pénzért sincs, akkora a zsufi. Na, ezt szorozzuk meg hárommal, amikor tömött sorokban várakoznak az úton az autók egy-egy parkolóért.

Szumma szeminárium, jókedvűen elindultam. Aztán ahogy mendegéltem, déja vu-m lett, miszerint olyan vagyok mint apám. Mármint, hogy ő is szokott volt főzni, és elment vásárolni gyalog, élvezte az ilyesmit. Vagy, ahogy én láttam, igyekezett kitömni ilyesmikkel a magányát, hogy ne kongjon annyira. Persze, hogy hasonlítunk, ráadásul én is elváltam, egyedül élek, de ilyenkor mindig belém hasít a félelem, hogy jajj, ugye nem leszek olyan magányos, mint ő? Gyorsan elhessegettem a gondolatot, mint már annyiszor.

Ma reggel eszembe jutott ismét ez a tegnapi déja vu. Észrevettem, hogy az zavar, ahogyan gondolok rá némely tekintetben. Hogy őrzök egy negatív vázrajzot róla, még mindig. Azért volt kellemetlen úgy éreznem, hogy hasonlítok rá.

Fura dolog a megbocsátás, az elengedés. Arra gondolok, amikor valaki rosszat tesz velem, és jogos a sérelem egy hagyományos szemszögből nézve, de még is az itt maradót terheli már csak, amikor az okozó már elment. Nem akarok hordozni semmi fölös terhet, semmi avítt pakkot már, nincs értelme. Elengedtem hát ezeket most. Eszembe jutottak jó dolgai, utolsó karácsonyunk együtt, 2005-ben.

Mindketten erőteljes személyiségek voltunk, ez nyilván családi vonás, ezért gyakorta vitatkoztunk sok-sok éven át. Rivalizáló típus volt. Nem voltak ez alól mentesek a karácsonyok sem. Ő villamos mérnök volt, én informatikus. Apa és műszaki beállítottságú férfi lévén mindig igyekezett konyítani a szakmámhoz, tudod, hogy bizonyítsa, azért ő a családfő én meg a takonypóc. A hátam mögött persze büszke volt rám és öcsémre is, hogy vittük valamire, de szemtől szembe sose mondta meg. Tipikus kemény apa volt ilyen szempontból. Sokat kellett alakulnom, tudatosan, hogy ne reagáljam le vitaindító megjegyzéseit, főleg családi ünnepekkor. Kapcsolatunk nem volt mindig felhőtlen, voltak szikrák, még szószünet is. Sok évvel ezelőtt határoztam el, amikor ennek butasága fájt már, hogy márpedig én szeretni fogom, ha a fene fenét eszik, akkor is. Nem élhetünk le egy életet állandó piszlicsáré feszültségek miatt azoktól terhelve, ez nem normális dolog. Akkor sem, ha ő nem képes belátni ennek pazarlását, feleslegességét. Ez a döntés kellett nekem ahhoz, hogy figyelmen kívül tudjam hagyni rivalizáló megjegyzéseit. És működött a dolog, hála Istennek. Kapcsolatunk egyre jobb lett, ő is lágyult.

Építkeztem, még 10 éve, és együtt csináltuk a villanyszerelést. A forgatókönyv az volt, hogy lerajzoltam, mit hova gondolok, ő megtervezte a vezetékelést, biztosító kiosztást, mit hova kell kötni, villámvédelmet. Az én reszortom lett volna kivésni és becsövezni a házat, a villanyszerelést meg ő végezte volna. De nem tudta egyedül csinálni, muszáj voltam én is bele kapcsolódni. Nagy kereszt ám az ilyesmi, ha az ember apja maximalista:) és vannak rossz emlékei erről. De nem volt borzalmas, másképp kezelt már. Szeretettel, egyszerre gyerekeként és felnőttként. Valami változott. Összekovácsolódtunk, felnőtt fejjel.

Sosem felejtem el, amikor áram alatt kellett szerelni, hogy lássuk, nem kötünk-e el valamit - szerinte így volt hatékony -, szóval, én nem mertem megfogni a drótokat. Egész gyerekkoromban mindig távol kellett maradnom, ha szerelt valamit, nehogy baj legyen. Mondjuk nem is lett, ez tényállás. De ebből kifolyólag, habár sokszor szereltem villanyt életem során, mindig áramtalanítottam a munkaterületet, talán túl óvatos is voltam, körülményes. Volt bennem egy félsz, még gyerekkoromból.

De akkor, azon alkalommal azt mondta, hogy nyugodtan fogjam meg a fázist, nem lesz semmi bajom. Mosolygott, amikor látta, hogy hezitálok. És olyan furcsa érzésem volt, mintha újra kisgyerek lennék és nincs más választásom, minthogy megbízom benne. És megfogtam a fázist és nem rázott meg. Nem nevetett ki, tudta ő is pontosan, mit érzek. Ez volt a legszebb az egészben. Sose voltunk emocionálisan közös hullámhosszon. De ott, akkor helyreállt bennem a rég elveszett bizalom egy fontos darabkája valami módon. Amiről nem is tudtam, hogy elveszett, csak akkor döbbentem rá. És hiányzott, de ezzel is csak akkor szemebsültem. Persze, felbátorodtam, s rászoktam, hogy később is áram alatt szereltem - meg is rázott párszor, amikor óvatlan voltam. Mégsem félek tőle, kutyabajom nem lett. Megbarátkoztam az árammal, s ezt is neki köszönhetem. (Persze ne próbáld ki, ha nem tudsz elég óvatos lenni, vagy nem bírsz kellő ismerettel. Az 250 volt nem játék, a három fázis meg pláne nem az!)

Szóval, ma reggel észrevettem, hogy még mindig őriztem felőle negatív emlékeket, régről, s megítéltem őt ezek miatt. De amikor elítélünk valakit valamiben, az el is választ egyben. Az hasított belém, hogy elengedek mindent, nem fontos, mit miért gondoltam, éreztem úgy ahogy. Csak azt kívántam, hogy bár itt lenne. Aztán arra gondoltam, hogy vajon anyámmal szemben őrzök-e hasonló ítéleteket? Biztosan. Hát gyorsan elengedtem mindenkinek minden tartozását, amiről úgy gondoltam sokáig, hogy tartozik nekem, hogy nem tett helyre valamit, amit kellett volna. Nem most éreztem magam először tékozló fiúnak, igyekeztem sokat tenni még éltükben, hogy visszatérjek ebből. De az ember nem tud minden berögzültségén egy szuszra átlépni. Talán most tisztultam meg az utolsó sallangoktól, oktalan, régi berögzültségektől.

Én így karácsonyozom idén, ilyesmikre is jó vagy talán elsősorban ilyesmikre való. Viszonyok rendezésére családtagjainkkal, szeretetre, megbocsátásra, elengedésre. Mert örülni csak úgy lehet szívből, ha nem sározza semmi árnyék, harag, neheztelés. Ez ennek az ünnepnek az üzenete.

Mindenkinek boldog karácsonyt kívánok!

8 komment

Címkék: karácsony apám szeretet villanyszerelés gyerekkor megbocsátás


A bejegyzés trackback címe:

https://ferfiblog.blog.hu/api/trackback/id/tr163492864

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

?csilla? 2011.12.24. 22:26:19

Szia!
Jobban értem, mint Te ezt hinni mered, de ezt mintha már említettem volna Neked :)
Abban is biztos lehetsz, hogy nem vagyok egyedül az olvasóid közt :)
Áldott ünnepet!

zum trucc 2012.01.08. 18:50:19

Nagyon szép írás.
Én apa nélkül nőttem fel, de értelek, azt hiszem.
Villanyt amúgy én is szerelek. Magam tanultam, persze csak úgy jó amatőr alapon.
Istenem, de jó lenne apámtól megtanulni...
A fiaim változatosan reagálnak tanítási kísérleteimre.
A Fi-relé, az a biztos.

Mr. Waszabi 2012.01.08. 19:01:20

:)
Hát az említett állapotban az még pont azért nem volt bekötve, hogy ne kelljen kimászkálni a villanyórához, ha valamit elkötünk vagy földzárlatot csinálunk véletlenül. Szar ügy leugrálni a létráról szerelés közben, amikor úgy is folyik rólunk a víz:)
Ami az apát illeti, szerintem kipótolta/ja azt az élet neked, amit nem kaptál meg. Úgy láttam mások életén. Nekem is kipótolta mindazt, amit nem kaptam meg, mármint lehetőségekben, később, hogy megtanulhassam még is.
Gondolom, jó apa vagy:)

zum trucc 2012.01.08. 19:37:52

@waszabi: gyerekeim szerint túl jó apa vagyok. Mármint kevesebb több lenne. Egyik már külföldre költözött, ahol remekül boldogul (Orbán most csuklik) de még mindig van benne feszültség velem kapcsolatban. Ez valami mély pszichológiai determináció, mindkét fiamban, habár igen eltérő formában, de van ambivalencia velem kapcsolatban.
Másrészt nagy szeretetben éltünk mindig, azért az is számít.

Mr. Waszabi 2012.01.08. 19:41:12

:) Tök jó fej vagy, abból levéve, ahogy írsz erről. Ezt a túl sok vagyok-ot én is megkaptam a fiamtól.
Sztem minden apának tanulni kell, hogy ne legyen sok. Nekem is:(
Valahol dolgozik az emberben, hogy jobb legyen, mint a sajátja volt. Már akiben ez dolgozik. Bennem is pl. De most már kezdek normalizálódni, levettem, hogy mi a pálya:)

zum trucc 2012.01.08. 20:05:44

@waszabi: na, jól oda-vissza dicsértük egymást. A gyerekekkel olyasmi nálunk a helyzet, mint amit tényleg kiváló posztod olyan érzékletesen mutat: határtalan szeretet és beépített, szinte érthetetlen feszültségek egyszerre. Hát, ilyen a c'est la vie.
Nehéz felnőtté válni, rég volt ugyan, de emlékszem. Gondoltam, én okosabban csinálom. Hááát, biztos, hogy másként csináltam.
Anyagi értelemben mindenképp a helyzet magaslatán voltam, megkapta mindkét fiam a "hozományát" amikor szükség volt rá.

Mr. Waszabi 2012.01.08. 20:08:42

Akkor már előbbre vagy. Az enyém még csak 14, még nem vagyok kinn a vízből:)

zum trucc 2012.01.08. 20:15:18

@waszabi: hát, jóval öregebb vagyok, meg kellett hozzá némi szerencse, meg nagyanyai örökség (az egyik gyerek lakása).
Az én nagymamám egészen egyszerű, ténylegesen analfabéta vidéki asszony volt, de én nála okosabb nőt még nem láttam. Tényleg okos volt, ha tanult volna, sokra vitte volna, stratégiai esze volt. És a húslevese, meg a csöregefánkja... És mennyit röhögtünk, pl. amikor kiszúrta, hogy dézsmálom a porcukrot, és kicserélte a liszttel...Szóval a nagymamás cikked is teccett nagyon.
süti beállítások módosítása