Normális dolognak találom, hogy támogassuk a magyar ipart, mezőgazdaságot. Mi értelme a rózsaszín, ízetlen spanyol paradicsomnak, ha vehetünk magyar pirosat, ízletest ? Vagy miért ne lendítenénk fel a hazai kézműves ipart, ha erre lehetőségünk adódik? Természetes törekvés, azt hiszem. Azonban ne feledkezzünk meg arról, hogy Kádár elvtárs is megmondta 87-ben: "ehvtáhsak, nöm elég jó teeméket gyáátani - el is kell tudni adni."
Amikor 2007-ben az OMV a MOL kifejezetten ellenséges felvásárlásával próbálkozott, akkor utáltam őket. Azelőtt se tankoltam náluk sűrűn, de onnantól vigyáztam, hogy ne is kelljen. Lelkiismeretesen a saját kisvárosom MOL kútjánál tankoltam emiatt. Aztán a sors 3 évvel később úgy hozta, hogy amerre jártam rendszeresen, ott csak OMV kutak voltak , s egy alkalommal már terhesnek, kényszeresnek éreztem ezt a kerülgetést, hoyg előre kellet gondolkodnom tankolás-ügyben - hát megtankoltam OMV Carrera95-tel. Mi bajom lehet? - gondoltam. Végül is nem mi vagyunk az elvekért, hanem az elvek értünk.
Hát, nagy meglepetés ért. Még kétszer rátankoltam az első alkalom utáni napokban, hogy higgyek a szememnek: az OMV 95-ös prémiumbenzinjéből az autóm fél literrel kevesebbet evett 100-on, mint a MOL EvoNeo99-ből. Az árkülönbséget nem is lehetett zongorázni, még ha ma már nem is emlékszem milyen üzemanyagárak voltak 2010 nyarán.
A múlt héten úgy adódott, hogy többször kellett tankolnom ismét a lakhelyemen levő MOL kútnál. Csak néztem az árakat: EvoNeo99 literje 417 forint. A sima 95-ösé 385 forint. És a kocsi bekapja a 7 litert belőle, ha nem többet.
Tegnap megint jártam a bejáratott OMV kutamnál, és direkt megnéztem az árakat: Carrera95 literje 377 forint, a Carrera100-é 411. Gondoltam egy merészet, s most a 100-asból tankoltam, hátha ez még jobb fogyasztást eredményez. Nyertem. 103 km-t mentem tegnap vegyesben, ma rátankoltam a Carrera100-ból, hogy lássam az eredményt. 5.7 liter. Ezt visszaszámolva 100 km-re 5,55 literes fogyasztás jön ki. Nem kell matek zseninek lennem ahhoz, hogy lássam: a Carrera100-as olcsóbb 1,5%-kal az EvoNeo99-nél és 21%-kal kevesebb fogy belőle. Ha a Mol 95-öshöz nézem, akkor az árkölönbözet 6,3 % mindössze a Mol javára, azonban ha ezt levonom a Carrera100 árából, akkor is 15%-kot takarítottam meg tisztán.
Ma hazafelé az örömöm mellett eszembe jutott még pár dolog. Az egyik ez a magyar termék duma volt. A másik pedig az, hogy valószínűleg a Mol is tudna olcsóbban jobb minőségű üzemanyagot forgalmazni, csak éppen nem érdeke. Vagy lehet, hogy kormányzati nyomásra nem javítanak a minőségen, mert így nem csak a Mol bevétele lesz nagyobb, de az állam jövedéki adóbevétele is.
Pár hete kering egy lánclevél a neten, már minden csatornán megtalált: ne tankoljunk Shell és Total kutaknál, s így kényszerítsük térdre a nemzetközi olajlobbit. Tudomásom szerint a Shell Magyarországon a MOL százhalombattai finomítójából veszi az üzemanyagot, s azt árusítja némi adalékolás és tisztítás után hazai kútjainál. Megjegyzem, pár alkalommal kipróbáltam a V-Power üzemanyagokat is, de egyrészt nem tapasztaltam sem teljesítménynövekedést, sem fogyasztáscsökkenést, így nem érte meg a horribilis árkülönbözetet.
Mindebből a tanulság az, hogy ne feltétel nélkül legyünk magyar termék támogatók, mert nem minden esetben érdemli meg. A döntés a magyar termék javára a fenti arányú ráfizetés mellett szerintem nem éri meg. Azt hiszem, van különbség vagy kellene lennie az emberek lojalitása és a lojalitásnak mondott hülyének nézése között. Mindezt 400 forintos bezinár környékén.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.